روضه رضوان - اهل سنت می گویند درباره جانشینی پیامبر نصی نیست؟!

همیشه در پناه اهل بیت باشید

همیشه در پناه اهل بیت باشید

روضه رضوان - اهل سنت می گویند درباره جانشینی پیامبر نصی نیست؟! همیشه در پناه اهل بیت باشید

سلام وقت بخیر:

یکی از شبهاتی که اهل سنت درباره‌ی امامت امیر المومنین می‌کنند این است که اگر در مسئله امامت نصی وجود می‌داشت همان‌طور که شیعیان معتقدند بر امیر المومنین (علیه‌السلام) مثلاً از جانب پیامبر بیان‌شده بود که ایشان عهده‌دار رهبری مردم بعد از پیامبر هستند خوب طبعاً پیامبر این را علناً مطرح می‌کرد و نباید در خلوت و پنهان و درگوشی باشد علی‌القاعده باید برای مردم بیان کرده باشد.

پس اگر چنین واقع ای رخ‌داده بود بایستی معروف و مشهور باشد اولاً در بین عموم مردم رواج و شهرت پیدا کند و ثانیاً چرا باید اختلاف واقع بشود نبایستی مورد اختلاف واقع بشود.

الآن ببینید مسلمانان در نمازهای پنج‌گانه در روزه ماه رمضان در زکات در حج خانه‌ی خدا و احکامی از این قبیل اختلافی ندارند اگر درباره امامت امیر المومنین علی (علیه‌السلام) چنین دستوری از خدای متعال یا پیغمبر اکرم رسیده بود دیگر نمی‌بایست یک عده‌ای بیایند و کسی دیگر را به‌عنوان جانشین پیامبر کاندید بکنند و با او بیعت بکنند.

اشکال بر این استدلال:

این استدلال ناتمامی است برای اینکه در مقایسه کردن امامت با مثل نماز و روزه و حج ... مقایسه صحیح نیست در مورد نماز انگیزه‌های سیاسی برای این‌که دستور اسلام نسبت به نماز گفته نشود و نقل نشود و در آن اختلافی به وجود بیاید وجود ندارد. زکات و حج و روزه و ... هم همین‌طور چون زمینه برای مقام و منصب و امامت و رهبری و ... وجود ندارد اما در مقوله امامت انگیزه‌ای قوی‌ای وجود دارد که کسانی درباره‌ی نصوص امامت یا آن‌ها را نقل نکرده باشند یا آن‌ها را تأویل برده باشند این زمینه کاملاً مطرح است حالا بخصوص اگر ما به سیره و رفتار برخی از صحابه پیامبر رجوع کنیم در زمان خود پیغمبر که این‌ها در بعضی از مسائل گر چه پیغمبر دستور داده بود اما یک‌جوری آن دستور پیامبر را از انجامش تعلل می‌کردند و در برخی موارد اظهارنظر می‌کردند.

که ازجمله این موارد می‌توان به‌مثل سپاه اسامه بن زید که پیامبر سپاهی را آماده کرد فرمانده را اسامه قرارداد درحالی‌که او جوان بود و گفت بروید مرزهای روم احیاناً اگر دشمن خواست هجمه کند به سرزمین اسلامی آن‌ها مقابله کنند خوب آن‌ها نرفتند.

شهرستانی می‌گوید پیغمبر فرمود: «جَهِّزُوا جَیْشَ‏ أُسَامَةَ لَعَنَ‏ اللَّهُ الْمُتَخَلِّفَ عَنْ جَیْشِ أُسَامَة»(۱).

خوب این دستور پیامبر را زیر پاک گذاشته و نه خلیفه اول رفت و نه خلیفه دوم. پیامبر در حال تب و مریضی بودگاهی از هوش می‌رفت و دوباره به هوش می‌آمد بازمی‌دید آن‌ها آنجا هستند فرمود که چرا نرفتید. عذر می‌آوردند که ما نگران حال شما هستیم و می‌خواهیم در این شرایط حساس در کنار شما باشیم و این‌یک توجیه و اجتهاد در مقابل نص بود.

یا در قضیه داستانی که در یک پنج‌شنبه‌ای که پیامبر قلم و دوات خواست که چیزی برای شما بنویسم که اختلاف نکنید خوب می‌دانید عمر گفت: که ما دیگر نیاز نداریم بر این‌که پیغمبر چیزی بنویسد کتاب الله ما را کافی است «حسبنا کتاب الله» حتی گفت: «ان الرجل لیهجر»(۲). آیا شما می‌توانید بگویید پیامبر هذیان می‌گوید. این‌ها در منابع دست‌اول اهل سنت آمده است.

۱- الملل و النحل لشهرستانی جلد ۱ ص ۳۰.

۲- همان.




طبقه بندی: مذهبی، 

تاریخ : جمعه 6 بهمن 1396 | 09:27 ب.ظ | نویسنده : علی اسماعیلی | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.